home | inhoud | index | zoeken

Invoeren webwinkel betalingswijzen

Webflow v1.5 © 24-11-2010


Webflow ondersteunt voor de webwinkel een aantal voorgedefinieerde betalingswijzen. Hieruit kunt u een keuze maken welke u beschikbaar wilt stellen aan de webwinkel klanten. De volgende betalingswijzen zijn gedefinieerd:

Omdat elke betalingswijze een aantal specifieke kenmerken heeft, worden ze hieronder apart behandeld.

Factuur vooruit

Bij 'factuur vooruit' kan de klant bij het afrekenen kiezen om eerst een factuur te ontvangen. Webflow genereert dan een vooruitbetalingsfactuur, die per e-mail naar de klant wordt gestuurd. De bestelling wordt in een verkoop opdracht opgeslagen. De vooruitbetalingsfactuur is hier alvast vanaf getrokken. U kunt zelf de afhandeling van de verkoop opdracht starten als de factuur is betaald.

  1. Klik in het hoofdmenu op het onderdeel 'instellingen' van de module 'webwinkel'.
  2. Webflow opent nu de module 'webwinkel' en toont het eerste tabblad van de instellingen. Klik op het tabblad 'betalingswijzen' (het vierde tabblad).
  3. Webflow toont nu het vierde tabblad. Vink onder het kopje 'factuur vooruit' het veld 'factuur vooruit beschikbaar' aan als u deze betalingswijze beschikbaar wilt stellen aan de klanten van de webwinkel.
  4. Selecteer de actie 'opslaan' en klik op 'bijwerken'. De wijzigingen worden nu opgeslagen.

Factuur acteraf

Bij 'factuur achteraf' kan de klant bij het afrekenen kiezen om de factuur te ontvangen samen met de bestelling. Webflow genereert dan alleen een verkoop opdracht. U kunt zelf de afhandeling van de verkoop opdracht starten en de uiteindelijke factuur genereren als de afhandeling is voltooid.

  1. Klik in het hoofdmenu op het onderdeel 'instellingen' van de module 'webwinkel'.
  2. Webflow opent nu de module 'webwinkel' en toont het eerste tabblad van de instellingen. Klik op het tabblad 'betalingswijzen' (het vierde tabblad).
  3. Webflow toont nu het vierde tabblad. Vink onder het kopje 'factuur achteraf' het veld 'factuur achteraf beschikbaar' aan als u deze betalingswijze beschikbaar wilt stellen aan de klanten van de webwinkel.
  4. Selecteer de actie 'opslaan' en klik op 'bijwerken'. De wijzigingen worden nu opgeslagen.

Rembours

Bij 'rembours' kan de klant kiezen om het totaalbedrag van de bestelling af te rekenen met de postbode. De kosten van de rembours kunt u door Webflow automatisch laten toevoegen aan de bestelling. Webflow genereert alleen een verkoop opdracht.

  1. Klik in het hoofdmenu op het onderdeel 'instellingen' van de module 'webwinkel'.
  2. Webflow opent nu de module 'webwinkel' en toont het eerste tabblad van de instellingen. Klik op het tabblad 'betalingswijzen' (het vierde tabblad).
  3. Webflow toont nu het vierde tabblad. Vink onder het kopje 'rembours' het veld 'rembours beschikbaar' aan als u deze betalingswijze beschikbaar wilt stellen aan de klanten van de webwinkel.
  4. Vul bij het veld 'bereken kosten' de prijs in die Webflow moet doorberekenen aan de klant en selecteer het juiste BTW tarief.
  5. Selecteer de actie 'opslaan' en klik op 'bijwerken'. De wijzigingen worden nu opgeslagen.

Online via iDeal

Bij 'iDeal' kan de klant kiezen om de bestelling direct via internet bankieren af te rekenen. Via iDeal wordt deze betaling direct in Webflow opgeslagen. Om iDeal te kunnen activeren heeft u een iDeal contract nodig met uw eigen bank. Deze contracten zijn in twee varianten beschikbaar, die per bank van naam kunnen verschillen:

  1. iDeal lite of basic
  2. iDeal professional of advanced

In Webflow wordt vanwege de registratie van de betaling alleen de tweede versie ondersteund. Verschillende banken hanteren verschillende tarieven voor iDeal, dus het kan de moeite lonen om voor iDeal een aparte rekening te openen bij een andere bank. De iDeal module ondersteunt momenteel communicatie met de volgende banken:

  • ABN/Amro
  • ING bank
  • Rabobank

Om de module te testen is ook een Simulator opgenomen in de keuzelijst. Deze kunt u echter alleen gebruiken om uw iDeal module te testen als u nog geen contract heeft met uw bank. Het activeren van iDeal gaat in twee fases:

  1. De test- of integratiefase
  2. De activeringsfase

U moet beide fases volledig afronden voordat de betalingen via iDeal met de webwinkel kunnen worden geaccepteerd. Afhankelijk van uw bank duurt het afronden van beide fases ongeveer een week (5 werkdagen).

De integratiefase

Tijdens de integratiefase stelt u uw webwinkel in voor gebruik van iDeal en bewijst u aan uw bank dat uw webwinkel de iDeal procedures correct afhandelt. Pas als deze fase succesvol is afgerond, kunt u iDeal activeren.

  1. Klik in het hoofdmenu op het onderdeel 'instellingen' van de module 'webwinkel'.
  2. Webflow opent nu de module 'webwinkel' en toont het eerste tabblad van de instellingen. Klik op het tabblad 'betalingswijzen' (het vierde tabblad).
  3. Webflow toont nu het vierde tabblad. Vink onder het kopje 'iDeal' het veld 'iDeal beschikbaar' aan als u deze betalingswijze beschikbaar wilt stellen aan de klanten van de webwinkel.
  4. Vul bij 'Merchant ID' het contract nummer in van uw iDeal contract. Dit nummer wordt ook wel 'Acceptant ID' of 'Merchant ID' genoemd. Dit nummer bestaat uit 9 cijfers.
  5. Selecteer bij 'Acquirer (bank)' uw bank waarmee u het iDeal contract heeft afgesloten.
  6. Vink het vakje 'test modus' aan om de test modus in te schakelen.
  7. Voer bij 'wachtwoord privé sleutel' een wachtwoord in. Dit wachtwoord wordt gebruikt bij het aanmaken van uw beveiligingscertificaat.
  8. Selecteer bij 'mijn bankrekening' de bankrekening waar de iDeal betalingen van klanten worden gestort.
  9. Selecteer de actie 'opslaan' en klik op 'bijwerken'. De wijzigingen worden nu opgeslagen.
  10. Klik eenmaal op de knop 'certificaat aanmaken'. Webflow genereert nu het beveiligingscertificaat dat wordt gebruikt voor de communicatie met de bank. Als het certificaat is gegenereerd, gaat in de knop een groen lichtje aan.
  11. Klik op het icoon naast 'certificaat downloaden' om het zojuist gegenereerde certificaat op te slaan op uw computer. U dient dit certificaat te uploaden naar het iDeal dashboard van uw bank. De procedure van het uploaden verschilt per bank. In de beschrijving van uw iDeal dashboard staat de procedure voor het uploaden van het certificaat. Het certificaat moet zowel naar de 'test' als naar de 'productie' omgeving worden geupload.
  12. Maak 7 testfacturen aan in Webflow gericht aan uzelf, respectievelijk met totaalbedragen van 1 t/m 7 euro. (U hoeft hiervoor geen artikelen aan te maken, een vrije artikel regel met het juiste bedrag volstaat. Wellicht is het noodzakelijk om uzelf als actieve klant aan te maken in de verkoop module van Webflow, voordat u de factuur aan uzelf kan richten.)
  13. Open het 'klanten portaal'. U kunt het klantenportaal bereiken via de link die onder het inlogscherm van Webflow staat.
  14. Meld u aan met uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Het klantenportaal geeft nu aan dat u een aantal facturen open heeft staan met daaronder de knop 'nu betalen'. Voor het succesvol afronden van de integratiefase is het belangrijk dat alle facturen één voor één worden betaald. Gebruik daarom NIET deze knop.
  15. Klik in het menu links op 'mijn facturen'. Webflow toont nu alle facturen die aan u zijn gericht, inclusief de status. De nieuwste factuur staat bovenaan.
  16. Zoek in de lijst de factuur met het totaalbedrag van 1 euro en klik op het 'bekijken' icoon:
  17. Webflow opent nu de factuur en toont de factuur informatie. Onder het kopje ' openstaand bedrag' staat de knop 'nu betalen'. Klik op de knop.
  18. Webflow toont nu de beschikbare betalingswijzen van het klantenportaal. Selecteer de betalingswijze 'iDeal' en klik op de knop 'ga verder'.
  19. Webflow toont nu de keuzelijst van aangesloten iDeal banken. Tijdens de integratiefase staan hier één of meerdere test banken (simulators). Klik op 'ga verder'.
  20. Vanuit het klantenportaal wordt u nu doorgestuurd naar de iDeal simulator van uw bank. Klik hier op 'confirm transaction' om de simulatie van uw iDeal betaling te voltooien. Afhankelijk van uw bank kan er een andere tekst op de knop staan.
  21. De transatie wordt uitgevoerd en u keert terug naar het klantenportaal. Daar staat het resultaat van de betaling. Voor de eerste factuur (van 1 euro) moet het resultaat zijn:

    Uw betaling is verwerkt.

    Herhaal punt 15 t/m 21 voor de andere facturen. Deze facturen geven andere resultaten. Dit is GEEN fout in de communicatie, maar onderdeel van de integratiefase. De volgende resultaten worden verwacht:

    1 euro:succes
    2 euro:geannuleerd
    3 euro:sessie verlopen
    4 euro:sessie niet afgerond
    5 euro:fout tijdens sessie
    6 euro:succes
    7 euro:communicatie fout


    Webflow zal in de bovenstaande situaties een uitgebreidere omschrijving van het resultaat geven. In het geval van een fout zal deze in het rood worden weergegeven. U kunt hierdoor alle situaties simuleren die tijdens het klantenbezoek van de webwinkel en het klantenportaal kunnen ontstaan.

    In sommige gevallen adviseert Webflow de klant om contact met u op te nemen, omdat het resultaat van de betaling niet via de normale weg kan worden geverifieerd. U dient dan via het iDeal dashboard de betaling handmatig te controleren. (Deze handeling is verplicht volgens uw iDeal contract met de bank, vermeldt onder de zgn. 'haalplicht'.)

  22. Verlaat het klantenportaal door op 'afmelden' te klikken in het menu links.

De activeringsfase

Als de integratiefase succesvol is afgerond en uw iDeal contract is verwerkt in het iDeal dashboard, kan de webwinkel worden overgezet naar 'test' naar 'productie'. Dat betekent dat de klanten vanaf dat moment naar hun eigen internetbankieren site worden geleid en dat de ingevoerde betalingen daadwerkelijk worden uitgevoerd door de bank.

  1. Verifieer in het iDeal dashboard of uw integratie is voltooid en iDeal is geactiveerd. Dit moet in het 'productie' of 'live' dashboard gebeuren. (Dus NIET in de test-omgeving.)
  2. Klik in het hoofdmenu op het onderdeel 'instellingen' van de module 'webwinkel'.
  3. Webflow opent nu de module 'webwinkel' en toont het eerste tabblad van de instellingen. Klik op het tabblad 'betalingswijzen' (het vierde tabblad).
  4. Webflow toont nu het vierde tabblad. Vink onder het kopje 'iDeal' het veld 'test modus' uit om over te schakelen naar 'productie'.
  5. Selecteer de actie 'opslaan' en klik op 'bijwerken'. De wijzigingen worden nu opgeslagen.

Voorbeeld video

Online via Ogone

Ogone is een organisatie die een platform biedt voor het integreren van o.a. creditcard en paypal betalingen in uw webwinkel. Ogone biedt naast creditcards ook weer iDeal aan, maar rekent extra kosten voor gebruik van het platform. Het is dus aan te raden om hiervoor de iDeal optie in Webflow te gebruiken.

Om de Ogone optie te kunnen gebruiken, moet u zich aanmelden op de Ogone website voor een e-Commerce account. Het activeren van dit account duurt ongeveer 1 werkdag. Zolang u dit account alleen gebruikt om te testen, kost het niets. Wanneer u het account omzet naar 'productie' gaat Ogone een maandelijks bedrag in rekening brengen.

Webflow ondersteunt via Ogone alleen creditcards. De vier grootste creditcard aanbieders kunt u in de webwinkel als betaalmethode aanbieden:

  • Visa
  • Mastercard
  • American Express
  • Diners Club

Ogone verzorgt in dit traject alleen de technische afhandeling van de betalingen. Voor de financiële afhandeling dient u nog een contract af te sluiten met de creditcard maatschappij zelf. Voor het aanbieden van Visa, Mastercard en American Express kunt u vaak een gebundelde overeenkomst sluiten met zgn. Payment Service Providers (PSP) die als tussenpersoon fungeren tussen u en de creditcard maatschappijen. Diners Club wordt vaak apart aangeboden.

  1. Klik in het hoofdmenu op het onderdeel 'instellingen' van de module 'webwinkel'.
  2. Webflow opent nu de module 'webwinkel' en toont het eerste tabblad van de instellingen. Klik op het tabblad 'betalinswijzen' (het vierde tabblad).
  3. Webflow toont nu het vierde tabblad. Vink onder het kopje 'Ogone' het veld 'ogone beschikbaar' aan als u creditcards als betalingswijze wil aanbieden in de webwinkel.
  4. Voer bij 'gebruikersnaam' uw Ogone accountnaam in. Deze wordt ook wel PSPID genoemd.
  5. Voer bij 'SHA secret' een wachtwoord in. Dit wachtwoord wordt gebruikt bij de communicatie met de Ogone server en moet ook op het Ogone dashboard worden ingevoerd.
  6. Vink het veld 'test modus' aan om de test modus in te schakelen.
  7. Selecteer de actie 'opslaan' en klik op 'bijwerken'. De wijzigingen worden nu opgeslagen.
  8. Klik op de knop 'ondersteunde creditcards'.
  9. Webflow opent nu de popup 'ondersteunde creditcards'. Vink de creditcards aan die u wilt aanbieden als betaalmethode in de webwinkel. De logo's van de creditcard maatschappijen staan naast de creditcards afgebeeld.
  10. Klik op 'sluiten' om de selectie op te slaan en terug te keren naar de webwinkel instellingen. Als u één of meerdere creditcards heeft aangevinkt, gaat in de knop 'ondersteunde creditcards' een groen lichtje aan.


› Klik hier voor meer informatie over de Webflow webwinkel instellingen.

› Klik hier voor meer informatie over rembours.

› Klik hier voor meer informatie over iDeal.

› Klik hier voor meer informatie over Ogone.